Calitate, eficienta, succes... acestea sunt particularitatile caracteristice organizatiilor care constientizeaza real ca depind de factorul uman, de gestiunea stiintifica a personalului, de managementul resurselor umane, aceasta pentru ca in noua societate informationala, capitalul uman a inlocuit capitalul financiar ca resursa strategica.O data cu stabilirea unei misiuni, a unui set de valori, a unui scop, a aparut necesitatea instrumentelor cu care se pot atinge acestea.Evaluarea performantelor, stabilirea competentelor angajatilor, fidelizarea acestora sunt probleme cu care se confrunta orice companie care doreste rezultate performante indiferent dedimensiuni.
Unul din rolurile cele mai importante al managerilor este de a-i sprijini pe angajaţii lor in alinierea performantelor lor de munca cu telurile si strategiile organizatiei.Procesul de evaluare a performantei este o unealta valoroasa care, daca este folosita eficient, il sprijina pe manager in indeplinirea acestui rol si in conducerea unor discutii consistente cu subordonatii lor.
Evaluarea performantelor este activitatea de resurse umane in care se masoara rezultatele obtinute de catre angajati la locul de munca. Obiectivul principal este acela de a creste performanta organizatiei, prin cresterea performantei angajatilor. Scopul ei nu este deci de a concedia sau de a scadea salariile angajatilor care nu performeaza. Ea permite insa sa se stabileasca care dintre angajati performeaza la nivelul cerut de catre companie.
Noile modificari aduse Codului Muncii situeaza performanta pe un loc important in gestionarea relatiei de dintre angajat si companie. Masurare performantei angajatilor este la fel de importanta si pentru alte procese din organizatie: procesul de training sau pentru identificarea aspiratiilor de cariera ale angajatului si a potentialului de dezvoltare a acestuia in cadrul companiei, facilitand astfel procesul de recrutare interna sau pentru identificarea “celor cu performanta slaba” in vederea stabilirii unor planuri de actiune pentru a-i ajuta sa-si creasca performanta.
Evaluarea performantelor profesionale individuale are ca scop aprecierea obiectiva a activitatii personalului, prin compararea gradului de indeplinire a criteriilor de evaluare stabilite pentru perioada respectiva cu rezultatele obtinute in mod efectiv.
Procedura de evaluare a performantelor profesionale se aplica fiecarui angajat, in raport cu cerintele postului.
Activitatea profesionala se apreciaza anual, prin evaluarea performantelor profesionale individuale.
Perioada evaluata este cuprinsa intre 1 ianuarie si 31 decembrie a anului pentru care se face evaluarea.
Incepand cu 1 iulie 2013, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se stabileste la 800 lei lunar, pentru un program complet de lucru de 168,667 ore in medie pe luna in anul 2013, reprezentand 4,74 lei/ora.